Share on Facebook Tweet Pin it! Share on Linkedin Share on Google+ AddThis
 
Studio Eyal & Myrthe|PortfolioLetterontwerpenVrij werk|contact NL / EN

Kristal

Wat ooit begonnen is als een schets voor een merknaam is met de jaren uitgegroeid tot wellicht ons bekendste letterontwerp. Het is een typisch “Eyal”-lettertype waarin de vormen in essentie kalligrafisch zijn, maar met een moderne afwerking en eigenzinnige look-and-feel.

Het is een veelzijdig boek-lettertype met meerdere gewichten en varianten. Momenteel werken we aan een commerciële uitgave van
de Kristal die binnenkort beschikbaar zal zijn voor aanschaf.

   

 

 

 

 

Begin

Kristal Open Caps

Een speciale display versie van de Kristal-kapitalen. Waar vanouds het Open Caps-principe een decoratief 3D-reliëf simuleert, is de Kristal Open Caps meer monumentaal en tijdloos van uitstraling.

Ook deze font zal binnenkort beschikbaar zijn voor aanschaf. Wil je op de hoogte blijven? Stuur ons een mail.

 

Kristal-OpenCaps

 

 

 

Begin

Jerusalem

Hebreeuwse lettertekens hebben, net zoals de Latijnse, een sterke kalligrafische oriëntatie op basis van de bekende Brede Pen schrijfwijze. Desondanks zijn vaak ontwerpen die de twee schriften combineren (zoals woorden­boeken, vertalingen, en heilige schriften) weinig harmonieus. Eén belangrijke reden is dat in het Hebreeuwse schrift de horizontale delen dikker zijn dan de verticale, en in het Latijnse juist andersom.

Gebruikelijke font-keuzes zien er geforceerd en willekeurig uit. Zelfs “echte” tweetalige ontwerpen (zoals de Lucida Hebrew) zijn erg ver­schillend. De Lucida is weliswaar schreefloos en met weinig contrast, maar dan zijn haar Hebreeuwse tekens veel te breed en ogen te licht in vergelijking [voorbeeld →].

Het experimentele Jerusalem maakt een poging de twee schriften naar elkaar toe te brengen zodat er sprake zou kunnen zijn van één letter-familie, gebasseerd op het gedrag van de letters. De twee schriften passen harmonieus bij elkaar omdat ze dezelfde “kleur” hebben, meer dan dat ze direct “op elkaar lijken”.

De Jerusalem maakte deel uit van mijn 2e fase Letterontwerpen afstudeerproject aan de KABK in 1996 en werd daarna geëxposeerd in Meermanno – Museum van het Boek. Het is ontworpen binnen een paar maanden, waarna er nooit meer verder aan gewerkt is.

  Book of Psalms  
 

 

 

 

 

Populaire font-combinaties hebben weinig met elkaar te maken (boven). Zelfs in tweetalige ontwerpen zijn de verschillen te groot (midden).
Het Jerusalem-ontwerp brengt de twee schriften dichter op elkaar (onder).

  Jerusalem  

Begin

Rosart

Eén van de projecten die ik in samenwerking met The Enschedé Font Foundry deed was de experimentele revival van de Two Line English Body Rosart, ontworpen in de 18e eeuw door de Belgische stempelsnijder Jacques François Rosart (1714 – 1777).

Deze revival, gebaseerd op originele letterproeven uit de J. Enschedé collectie, had als doel de spirit van het originele ontwerp zo trouw mogelijk te interpreteren. Onregelmatigheden in het ontwerp moesten juist behouden worden, en ik probeerde zelf onzichtbaar te blijven.

 

Rosart

 

 

Begin

Staring

De inleiding van het boekje “Gedichten van A. C. W. Staring”
(uitgegeven door Nicolaas Beets in Zutphen; zonder datum)
is gezet in
een lettertype, waarvan de naam en ontwerper niet bekend zijn. Dit lettertype was de basis van deze revival. Het is een interessant ontwerp met een naïeve charme: let bijvoorbeeld op de g, y en 2.

De gedrukte vormen waren technisch van slechte kwaliteit. Door de tijd, het soort papier en vooral de versleten vormen van de originele loden letters waren ze praktisch allemaal verschillend. Het is dus niet bekend hoe dit ontwerp oorspronkelijk echt eruit zag. Bovendien kwamen in de korte inleiding lang niet alle tekens voor; de meeste moesten erbij ontworpen worden. De Staring is, in tegenstelling tot de revival van de Rosart, grotendeels een eigen interpretatie.

 

Staring: originele scans

 

"Héél Lang Geleden..." (boek)

Staring font

 

 

Staring-Italic

 

 

Begin

OD - 1, 2, 3

Design- en reclamebureau OD in Rotterdam vroeg ons een lettertype te maken voor hun eigen huisstijl. Het zijn in feite drie fonts, met identieke spatiëring, die precies over elkaar heen geplaatst kunnen worden. Hierdoor lijkt de tekst met tape geplakt te zijn.

 

 

 

OD-font

 

De drie fonts over elkaar geven het reliëf-effect van plakband

 

 

 

 

 

 

 

Toepassing van de fonts op de website van OD www.od.eu

 

Begin

Soya

Voor een boek over beeldend kunstenaar Allie van Altena wilden we een lettertype gebruiken met een ruwe uitstraling, dat door wille­keurigheid en afgeven van kleur ontstaan is. We hebben een font uit aardappels gesneden en stempel-afdrukken van gemaakt. Hier hebben we soja saus voor gebruikt in plaats van inkt (en zo hoefden we ook geen eten weg te gooien!).

Elk teken hebben we twee keer afgedrukt. De tweede afdruk was natuurlijk lichter, en zo zijn er twee “gewichten” ontstaan.

   
 

 

 

 


De Soya in ons ontwerp voor kunstenaarsboek “Allie van Altena”

   

Begin

Douche sans

In 2006 heb ik op een beslagen spiegel de eerste schetsen gemaakt
van een lettertype voor theater festival Mooi Weer Spelen in Delft.
Het font mixt kapitalen en onderkast door elkaar, die allen – op het puntje van de i na – even hoog zijn. Het kon zo in een soort kliksysteem toegepast worden in de ontwerpen van het festival.

Anno 2013 gebruiken we een vernieuwde versie in onze eigen huisstijl.

 

Mooi Weer Spelen

 

 

 

 

   

 

Douche Sans

 

Begin

top

Share on Facebook Tweet Share on Linkedin Share on Google+